Gazdaság, trendek, innovációk és karácsonyi édességek minden mennyiségben. Hiteles forrásból, a Magyar Édeséggyártók Szövetségétől megtudhattuk, hogy mi hódít idén, milyen új szaloncukor ízeket kóstolnunk meg, és mitől nem olyan nyerő az „egészséges édesség”.
Most még csak a tavaly karácsonyi forgalmat tudhatjuk, de abból viszont egyértelműen kiderül, hogy ismét rekordot döntött a téli ünnepek szezonális édességeinek forgalma. 3,4 milliárd forintért 656 tonna édes ajándékot vásároltunk, ami minden eddigi rekordot megdöntött.A legjobban mindig a hagyományos csokoládé Mikulás figura fogy, amelyből tavaly mintegy 432 tonnányit adtak el; 3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Értéket tekintve ez több mint 2 milliárd forintot jelent, ami 8 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
A legtöbben nagy üzletekben, leginkább hipermarketekben szeretik megvásárolni a Mikulás ajándékokat, hiszen nagy a választék, sok a promóció és a kihelyezés is jól áttekinthető. A hipermarketek tavaly is elvitték az ünnepi édességek értékben mért forgalmának több mint felét, azaz 52 százalékát.
Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke szerint ebben az évben is jól indult a szezon, könnyen elképzelhető, hogy ismét rekord dől majd. „Itt azért érdemes tudni, hogy nagyjából stagnáló piacról beszélünk, a „rekord” valójában mindössze 1-2 százalékos változásokat jelent”.
Az egyik hipermarketlánc tájékoztatása alapján az elmúlt években egyre inkább a kis kiszerelésű, de magas minőségű termékeket keresték a vásárlók a karácsonyi édességek között, miközben a bevonós termékek iránti kereslet fokozatosan csökkent. Egyszerűsítve ez annyit jelent, hogy jön a minőség, eltűnik a gagyi.
„A Szövetség egyik legnagyobb vívmányának azt tartjuk, - emelte ki Sánta Sándor, - hogy a szezonális vásárlásokon egyértelműen meglátszik az elmúlt tíz év, amit a valódi csokoládé kommunikációjára fordítottunk. A valódi csokoládéból készült figurák értékbeli részesedése 2006-ban még alig haladta meg az 50 százalékot, ma viszont már 93 százalékos részesedéssel büszkélkedhetnek. A bevonómasszából készült figurák ezzel párhuzamosan jóformán eltűntek a kereskedelemből. Olyannyira, hogy a legnagyobb hipermarketláncban a fő karácsonyi gondolasoron táblák hirdetik, hogy minden ott található termék valódi csokoládéból készült.”
Az elnök hozzátette, hogy szaloncukrok esetében is jelentősen javult, ámde még nem ennyire rózsás a helyzet. „Itt azért gyakrabban látunk olyat, hogy a bevonat bevonómasszából készül. Ha igazán jó minőséget szeretnénk venni, érdemes megnézni az összetevőlistát, amiből kiderül, valódi-e a csokoládébevonat és az is, hogy a töltelék mennyire minőségi alapanyagokból készült” – tanácsolta az elnök.
A kereskedőkés a Szövetség egyaránt úgy érzékelik, hogy folyamatosan növekszik a speciális táplálkozási igényeknek megfelelő desszertek iránti érdeklődés is. Vannak, akik egészségügyi probléma miatt, mások a tudatos táplálkozás jegyében döntenek a valamitől mentes, vagy cukorcsökkentett termékek mellett, amelyek korábban hiányoztak a kínálatból. Ma ez már nincs így, idén pedig minden eddiginél szélesebb ünnepi édességkínálattal készülünk a karácsonyi szezonra. Vannak laktóz, glutén, vagy cukormentes és paleo, vagy bio mikulások is, de a szaloncukrok esetében is széles a speciális kínálat.
Talán a legjobban mérhető és látható változás a fogyasztói ízlésben, hogy megszerettük az étcsokoládét. Míg 2012-ben az akkori fogyasztói kutatásunk szerint az emberek 27 százaléka mondta, hogy étcsokit eszik a legszívesebben, ma ez a szám már 34 százalékra emelkedett.
Annak ellenére, hogy legújabb kutatásunk szerint az emberek több, mint fele (54%) szerint az édességek esetében nem számít az egészségesség, csak az ízélmény, mégis az édesipar egyik legdinamikusabban fejlődő kategóriája, az úgynevezett „healthy”, azaz egészséges. Nem csupán cukorcsökkentett termékek, de a különböző táplálékérzékenységben szenvedők számára is kínálnak megoldásokat a cégek.
A Szövetsége idén immár ötödik alkalommal adta át az Édesiparért díjat. Ezt a díjat mindig egy olyan személy kapja, aki kiemelkedően fontos a hazai édesipar számára, vagy azért, mert munkájával és tehetségével az elvárhatónál többet tesz közös céljainkért, vagy mert termékeivel segít a hazai édességgyártás ismertségének, jó hírének öregbítésében. Idén a díjat a chocoMe Kft. alapító-tulajdonosa, Mészáros Gábor kapja, aki számos rangos nemzetközi csokoládéverseny első díját megnyerte már.
Fotó: Pluszmínusz