Hol vagy balatoni víz?

Kár volt leereszteni a Balatonból azt a több mint félméternyi vizet, amely most nagyon hiányzik a tó medréből. A cél az volt, hogy szezonkezdésre 110 centiméteres legyen a tó vízszintje. Meglett, sőt úgy tűnik a szezon végére még ez a mennyiség is megfeleződik.

balcsi.jpg

A szakemberek szerint az 52 centis mélység várhatóan rosszat tesz a nyár utolsó két hetén a helyi idegenforgalomnak. Biztos? A nyaralók láthatóan élvezik a kis szigeteket a Balaton „közepén”. Amolyan tengerparti feeling uralkodik a magyar beachen: homokvár épül, lábnyom fotó készül, fodrozódó hullámok hűtik a dobozos söröket.

Az elmúlt egy évben, a tavalyi sok eső miatt a Balaton vizének harmadát engedték le a zsilipen. Az idei nyáron viszont alig láttunk esőt, így fordulhatott az elő, hogy a mélyebb vízért többet kell gyalogolni, mint máskor. Kedves úszók, inkább a medencét válasszátok!

Hogy a német vagy a lengyel turista mit szól ezekhez a változásokhoz, azt egyelőre nem tudtuk felmérni. Ha az előző évben mondjuk Horvátország kristálytiszta tengerében úszkált, akkor valószínűleg jövőre is inkább az Adriát választja.

Lehet, hogy takarékoskodni kéne a Balaton vízével, és nem rögtön csapolni? A Dunán is alacsony a vízállás, ami lassan a kereskedelmi hajózást is veszélyezteti. Budapesten már csak részlegesen működnek a menetrendszerű hajójáratok. És a héten még kánikula lesz…

Fotó: Dombai Ágnes

186 komment

audrey hepburn 2012.08.21.09:37
Címkék: közélet nyár strand Balaton

A bejegyzés trackback címe:

https://pluszminusz.blog.hu/api/trackback/id/tr514722690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.08.21. 13:56:33

Tavaly meg az volt a probléma, hogy majd kiöntött. Azért is engedték le.

Banonym 2012.08.21. 13:57:03

Amikor megszólal a tudósember az olyan jó... :)

Gondolom a kedves posztoló azzal is tisztában van, hogy hány centiről indult idén a tó, miért indult annyiról és azt is tudja, hogy miért 110cm a 110cm. :)

A végén bekevert Duna vízállást meg nem is értem... Biztos azt is leengedték ezek az aljanépek... :)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2012.08.21. 13:59:51

"fodrozódó hullámok hűtik a dobozos söröket." A Balaton hőmérsékletét ismerve ez a kitétel egész egyszerűen nem lehet igaz. :) Ha csak akkor nem, ha a sör előtte hatvan fokos volt...

OkoskaTo:rp 2012.08.21. 14:06:43

Hát te hülye vagy. (És akkor még finom voltam.) Nyugodtan menj vissza a Bölcsészkarra ugrálni!

Ilyen alapon állítsunk be 300 centis vízszintet, hogy aztán nyáron legyen miből párologni. Jaaaa, hogy ősszel-télen így is elönti a déli településeket a víz, amiket kinyom az északi szél? Hogy így is széttolják a parti védműveket a feltorlódott jégtáblák? Hogy a nádasok a változó vízállást igénylik a kedves strandoló által igényelt fix vízszint helyett?

Amusing 2012.08.21. 14:07:10

a balaton egy fos
egy nagyon drága fos, köcsög vendéglátósokkal és lehúzó parkolókkal együtt, ahol van pofája 3.000 kérni egy napi parkolásért ami még nem is a strand bejáratánál van !!!! SOHA TÖBBET BALATON !!!!

Rive 2012.08.21. 14:09:21

Ühüm.

Épiteni kell körben egy nagy-nagy gátat, oszt' akkor majd nem kell tartani a száztizet.

De amig nincs gát, addig 110 fölött már nyíg az a büdvás lakosság/nyaralótulajdonosok végig a parton, pláne, ha akad egy kis szél is.

Amúgy hol lehet jelölni az efféle bejegyzéseket a 'ki tud nagyobb baromságot izzadni' versenyre?

nevergone 2012.08.21. 14:09:32

A rendkívül tájékozott bejegyzésírónak küldeném a következő linket: index.hu/tudomany/kornyezet/2012/06/21/balaton_az_allatorvosi_to/

nevergone 2012.08.21. 14:10:35

@Rive: Nem tudom, mert akkor jelölném. :)

Gazz 2012.08.21. 14:13:11

Azért lassan azt a rába-zala alagutat meg kéne csinálni, hogy amikor már tavasszal látszik, hogy kevés a víz, akkor a hóólvadáskori áradásból be lehessen egy kicsit segíteni a tónak.

Cirfandlia 2012.08.21. 14:13:54

Poszttolo hazudik, vagy dilettáns. _NEM_ eresztettek" le több mint fél méternyi vizet, a 110 cm nem cél, hanem szabályozási rendeletben előírt kötelezettség, és tavaly NAGYON nem volt sok eső cserébe már akkor erősen apadt nyáron a tó szintje ami nem pótlódott az idei télen, és nagyon apad(t) az aszályos nyáron. Hogy lehet ilyen poszt index címlapon???
Kis tanulmányozni való pl: www.kvvm.hu/balaton/lang_hu/vizszintb.htm

Hohó60 2012.08.21. 14:22:26

A vízszinthez nem tudok hozzászólni, az szakmai kérdés. Nem hiszem, hogy "csak úgy" engedték le azt a vizet.
Az viszont igaz, hogy nagy pénzlehúzó a Balaton, főleg, ha a vendéglátást nézzük. Nem az árakra gondolok, hanem arra, hogy milyen étreleket szolgálnak fel a magas árakon. A vevő nem kapja meg a pénzéért még a minimális ellenértéket sem. Szar a heck a strandon, ehetetlen az étel az étteremben. És amikor látják, hogy a vendég nem ette meg, az árát azért ugyanúgy elkérik. Persze sok helyen csak meg kell nézni, micsoda alakok főznek... Nem hiszem, hogy ezek műkedvelő szakácsnál magasabb céhbe tartoznának.
Így nem is csoda, hogy minden tönkremegy itt. Most van egy kicsike konjunktúra, mert sok embernek nincs pénze külföldre menni, még az útiköltség többletet sem tudja/akarja megfizetni. Így több vendég jut a Balatora, de ha az emberek pénztárcája kicsit bővül, megint inkább külföldre mennek majd, a Balaton meg csak rohad mejd lefele.

morpho 2012.08.21. 14:22:51

Momentán itt ülök a lellei strandon és elhányom magam. Konkrétan egy mocsár partján ücsörgök, ami büdös és undorító. Aki ezt a vizet leengedte, az egy gazember! Magyarok millióinak a nyaralását basszák szét és az egész mögött annyi van, hogy a Sió-csatornát arra használják, hogy a haverok jachtjait és hajóit furikázzák fel a Dunáról! Közben meg elfogy a Balaton és itt marad a mocsár! Aki azzal jön, hogy korábban kiöntött, annak segítek. Máriafürdőnél és Fenyvesnél szokott kiönteni, ha erős északi szél fúj, mégpedig azért, mert nincs megcsinálva a partvédelem. Ehelyett nem a partvédelmet csináljuk meg három kilométeren, hanem leengedjük a Balatont?? Normálisak ezek?? Ráadásul ezt itt néhányan védik?? Gratulálok! Még annyit, hogy a szocializmusban soha nem száradt ki a Balaton, pedig akkor sokszor nyitva volt a Sió zsilip az angolnahalászat miatt. Legutóbb pont tíz éve történt ilyen, akkor a mederben bicikliztem. A miniszterelnököt akkor is Orbánnak hívták! A vizet márciusba kell szabályozni, amikor már látszik, hogy mennyi maradt a tél után. Ezek a barmok tavaly még novemberben is engedték a Siót! Aztán ráfogják elegánsan a kevés csapadékra! Bravó!

Szaracén 2012.08.21. 14:22:58

Kb. egy évtizede a mostaninál alacsonyabb volt a Balaton vízszintje. Egy törököktől vásárolt hajót nem lehetett a Balatonra vinni, mert a Sióban évekig nem volt víz. Aztán megnyíltak az ég csatornái és a vízszint hamarosan elérte azt a kritikus szintet, amikor a vízügynek KÖTELEZŐ volt megnyitnia a Sió zsilipjét, pedig a laikusok akkor is könyörögtek, hogy ne tegyék.
Pedig jól tették, a tó így is több helyen kiöntött.
A vízügy - szerencsére - nem pillanatnyi állapot, hanem több évtizedes megfigyelés alapján dolgozta ki azt a szabályrendszert, ami alapján a Sió-zsilipet kezelik.
Nekünk pedig tudomásul kell vennünk, hogy a Balaton egy élővíz, aminek bizony változik a vízszintje, de ellentétben a közfelfogással nemcsak folyton csökken, hanem növekszik is.

záporeső 2012.08.21. 14:24:06

Aki magasabb vízállást akar menjen az északi partra, ott úszkálhat. A délin szerintem a strandolóknak nincs baja az alacsony vízszinttel, általában még élvezni is szokták.

A Balatont meg nem kell félteni, majd jön egy csapadékosabb ősz/tél, és megint az lesz a baj, hogy túl sok a víz.
Ez egy teljesen természetes folyamat, csak túlreagálják a dolgokat.

Mitya Ivanov 2012.08.21. 14:27:29

idén nem is volt még nyitva a zsilip, az utolsó leeresztés tavaly (értsd 2011) áprilisban volt. Az igaz, hogy akkor sem kellett volna ereszteni, mert száraz tavaszt mondtak a meteorológusok, de ezt senki nem tudhatja előre.
A másik az, hogy ha akkor nem eresztenek, akkor a vízügy törvényt sértett volna, fentebb már leírták, hogy miért.
Mennyire dilettáns egy poszt, méghogy félméter víz, úristen.

Mitya Ivanov 2012.08.21. 14:28:58

@záporeső: igen, csak az utóbbi 20 év vízmérlege (hozzáfolyás+csapadék)-(vízkivétel+eresztés+párolgás)egyértleműen negatív. És ezen nem segít egy-egy csapadékosabb év sem.

nemecsek ernő áruló 2012.08.21. 14:29:00

@OkoskaTo:rp: Nekem egy meteorológus hallgató azt mondta, hogy nyugodtan barátkozzunk meg a gondolattal, hogy a mediterrán éghajlatba való átcsúszással a Balaton ki fog száradni, max kis pocsolya marad, mert a tápláló folyó nem elegendő ahhoz, hogy a nyári hőségben megtartsa a vízbűzisát. Mivel meteorológus volt, hittem neki.

Parajpuding 2012.08.21. 14:31:22

Az, aki engedélyt adott a tóból vízleeresztésre, 10 év börtönt érdemelne legalább. Ilyen gané "szakemberek" ülnek mindenhol...állami vállalatok, művek, hivatalok, kormány élén. Megérett ez az ország a felszántásra. Nemrég itt a neten olvastam azt a hazug vízügyes vezető riportját, ahol azt mondta, hogy nem eresztettek és eresztenek le a balatonból. Másnap, amikor arra jártam, a Sió csatorna csurig volt vízzel. A jó k*rva anyját!

Parajpuding 2012.08.21. 14:34:42

@Amusing: Gondolom akkor maradsz Mucsaröcsögén a faluszéli pocsolyánál. Jó helyen vagy ott!

Mitya Ivanov 2012.08.21. 14:35:25

@Parajpuding: a sióban azért van most víz, mert rendszeresen átöblítik medret, mert bűzlene.

propcsi 2012.08.21. 14:40:43

@Parajpuding: menj egy kicsit lejjeb a Sió mentén, elég olyan 1,5 km-t kb és megérted miért tünik magasnak a zsilipnél a vízszint. Van ott egy másik zsilip/fenékgát? nem tudom mi a hivatalos neve, az van felhúzva és a zsiliptól addig mint egy medence a csatorna, a műtárgy után megh száraz lábbal átkelhetsz a csatornán.

DR. Smit Pal 2012.08.21. 14:42:28

"Hol vagy balatoni víz?"

A Gyurcsanyek eladtak a vizunket a zsidoknak, ezert hianyzik mostmar mindenhonan, a Balatonbol es a Dunabol is. Hamarosan a sima ivoviz is megfizethetetlenul draga lesz.

morpho 2012.08.21. 14:42:46

@Mitya Ivanov:
Tudod harminc éve lakom a Balatonnál. A sió felett naponta járok át és pontosan tudom, hogy mikor engedik le a vizet és mikor nem. Ezzel a hülyeséggel nem kéne etetni a népet!

parttalan 2012.08.21. 14:43:57

A Balaton vízállása 2002-2012 között:

ttp://kepfeltoltes.hu/view/120821/vizallas_1__www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Az ábra jól mutatja, mekkora szerepe is van a Siónak a tó vízháztartásának alakulásában. Jól látható, hogy 2005-2009 között végig zárva volt a Sió-csatorna, a vízállás változása ennek köszönhetően normál szinteken meglehetősen kiegyensúlyozott volt - pedig aszályos nyarak, hosszabb szárazabb időszakok akkor is voltak, mi az hogy! 2010-ben az extrém sok csapadék tartotta magasan a tó vízszintjét úgy, hogy ekkor már védelmi okokból folyamatos volt a leengedés. 2011-re aztán sztem nyitva is hagyták a zsilipeket és a tavalyi-ideji száraz időjárási periódus mostanra szépen le is apasztotta a Balatont.

propcsi 2012.08.21. 14:44:37

@propcsi: Bocs, 2,4 km a távolság.

ComLo 2012.08.21. 14:46:35

@Parajpuding: màr bocsi de tôk igazad van. Ezért tart itt az orszàg. Van egy téma (vizgazdàlkodàs), amit màsok évekig tanulnak, tôbb évtizedes tudàst hallmoznak fel, de te aki full hûlye a témàhoz, kiosztod, mert a kisfrôcs mellôl tàjékozatlanul okoskodni kônnyû. Ember! Fent belinkeltek pàr cikket. Csak pàr oldal és nem îrsz ekkora koloszàlis baromsàgokat!

haggyadaszt 2012.08.21. 14:48:57

Siófoki vagyok, és nem baj, ha kevesebb selejt érkezik hozzánk a nagyvárosainkból :-P

Amúgy épp ellenkezőleg sül el a dolog, az emberek imádják a családbarát alacsony vízállást.

Én is szoktam nézni a Sió zsilipet (500 méterre lakom tőle) és egyáltalán nem "engedik sunyiban", az összes ilyen hoaxot az üldözési mániás beteg pöcsök terjesztik.

A helyzet az, hogy a Sió zsilipet bővíteni kellene, vagy másik zsilipet építeni Fenyves környékén - ugyanis a zsilip kapacitása kicsi, és EZÉRT nem szabad magasan hagyni a vízállást tavasszal. Hagyhatták volna 130 centin - egy két napos nyári esővel ki is öntött volna a Balcsi, és a déli parton az összes kempinget tönkrevágta volna, nem beszélve a nyaralókról.

Az ingadozó vízállás normális, el kell fogadni. A zsilip bővítése drága opció, a déli part gáttal védése lehetetlen. Harmadik lehetőségként még a déli part kotrása jöhetne szóba, ami jót tenne a vízminőségnek is.

Hajdú Peter 2012.08.21. 14:48:59

A sok marha, aki magasabb vízszintet akar, az miért nem télen megy a Balatonra ? Akkor mindig magasabb a vízszint.
Mekkora hülyék.

Banonym 2012.08.21. 14:50:38

@morpho:

Tök jó.
Akkor azt is biztosan tudod, hogy ami fölött naponta jársz azon a részen mindig tartanak vizet, különben Siófokon megdöglenének a szagtól.

Magyarország immár a tízmillió vízgazdálkodó és limnológus hazája is. :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.08.21. 14:50:44

@morpho: te egy idióta vagy
magyarok milliói
hápersze
leengedték
biztos a viktor vót

haggyadaszt 2012.08.21. 14:51:48

@morpho: igazi beteg fasz vagy te is :-) Egy sör mellett hallottad ezeket az okosságokat? Mert hogy nem egyetemen, abban biztos vagyok...

Banonym 2012.08.21. 14:52:08

@Gazz:

Ez elvileg jól hangzik, a gyakorlatban meg arra nem tudom készült-e tanulmány, hogy mi lesz a hatása ha eltérő összetételű, savasságú és eltérő flóra/faunát tartalmazó vizet nagy mennyiségben beleöntenek.

parttalan 2012.08.21. 14:52:50

@félázsiai nemecsek ernő áruló: Előbb-utóbb (klímaterülettől függetlenűl) minden tó megsemmisül. Feltöldődik, lecsapolódik, elzáródik az éltető vízfolyás, stb. A Balatonra lassú feltöltődés vár, a melegedő-szárazabbá váló klíma okozta vízvesztés ezt csak sietteti.

hardw 2012.08.21. 14:55:04

arról senki nem beszél, hogy mennyi nyaralót meg szállodát építettek a korábbi árterekbe a rendszerváltás óta... nyilván le kell engedni, hogy ne öntse el az elvtársak nyaralót a víz az ártérben, ami arra való, hogy magas vízállásnál elöntse a víz.

dehát mit várunk ettől az országtól. egyébként aki szerint ez a vízállás jó, menjen le a partra, és nézzen egy nagyot. a part mentén eltűnt a víz, mocsaras és büdös.

Gazz 2012.08.21. 14:56:11

@Bbt: Ne felejtsük el, hogy mielőtt belefolyna a Balatonba, átcsorog a zala völgyén és a Kisbalaton mocsárrendszerén. Én úgy gondolom, az eléggé uniformizálja.
Amúgy meg szerintem egy kiszáradás nagyobb mértékű hatást gyakorol egy tóra, mint egy másik élővíz becsatornázása. Ez utóbbi esetén max beáll egy új egyensúlyi állapot.

barli 2012.08.21. 15:00:58

csak nekem tünik fel a balaton vízállása és az államadósság közötti korreláció? :)

exilis 2012.08.21. 15:03:21

A posztoló egyszerűen hazudik, mert idén egy centi vizet sem eresztettek le a Balatonból! A Sió zsilipet utoljára 2011 elején nyitották ki. Ha visszaemlékeztek, azon a télen (2011 eleje) direkt magasabbra is hagyták a vízszintet, el is érték vele hogy szétszedte a jég a fél déli partot! Amikor ilyen extrém szárazság dühöng, akkor nincs mit tenni.

AzHofi 2012.08.21. 15:05:32

"fodrozódó hullámok hűtik a dobozos söröket"

Szerinted az a 10 centis víz hideg? Soh'se igyál hidegebb italt. Minek mindig feláldozni az értelmet a stilisztika meg az érzelmek oltárán? Nem homo emoticusok vagyunk, hanem sapiensek.

Banonym 2012.08.21. 15:06:42

@Gazz:
Félre ne értsd, igazat adok neked, hogy megoldási lehetőség. Mindössze lábjegyzetnek tettem hozzá, hogy remélem ha egyszer eljut odáig, akkor nem a Bélák gondolkozása lesz a megvalósítási alap, mer' akkor lesz rátótiak tú'tó'tuk.

Ha meg rendesen előkészítik, akkor lehet elverni milliókat a tanulmányokra, lesz jó kis mutyi, meg minden. :)

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2012.08.21. 15:07:06

Nyílt levél Orbán Viktor Miniszterelnök Úrnak
Tisztelt Miniszterelnök Úr!

Önök azt mondták, kíváncsiak az emberek véleményére. Önök Nemzeti konzultációt tartottak, hogy elmondhassuk, mit gondolunk az adott kérdésekről. Önök azt mondták, úgy kormányoznak, olyan döntéseket hoznak, ami az ország kétharmadának megfelel, amihez tőlünk kaptak felhatalmazást.

Most itt van egy kérdés, ami mindenkit személyesen érint. Amiről mindenki saját maga elmondhatná, hogyan legyen, ő hogyan szeretné. Itt egy kérdés, amelyre a válasz tényleg az egyes választók személyes akaratát tükrözhetné:

"Tisztelt állampolgár! Akarja-e Ön, hogy legyen választási regisztráció (feliratkozás)? Akarja-e Ön előre, saját nevével kinyilatkoztatni, részt vesz-e majd a választásokon, le akarja-e adni szavazatát? (El tudja-e dönteni most, hogy részt akar-e venni 2 év múlva a választásokon, akarja-e, hogy személyre szólóan kapja a propaganda-anyagokat?)"

Tisztelt Miniszterelnök úr! Ezt kérdezzék meg az emberektől, és ez alapján döntsenek a választási regisztráció megszavazásáról! Ez a kérdés az, amiről nem Önöknek kellene döntést hozni ott a Parlamentben, ez az, amit egy népszavazásnak kellene eldöntenie. Ha Önök népszavazást tartanának, mindenki végiggondolhatná azokat a kérdéseket, amelyek felmerülnek benne a választási regisztrációval kapcsolatban, és az alapján dönthetne. Akkor ebben az ügyben valóban a többség akarata érvényesülne.

Bennem, aki magyar állampolgár vagyok, és esetleg döntenem kell, sok kérdés merül fel:

- Vajon nem sérti-e a személyiségi jogaimat, hogy személyes adataimmal regisztrálnom kell a választáshoz?

- Ha nem regisztrálok, de mégis szeretnék részt venni a választáson, miért nem tehetem, amikor az állampolgári jog?

- Ha regisztrálok, de mégsem szeretnék részt venni, lehet, hogy különböző retorziókra számíthatok?

- Ha regisztrálok, nem próbálnak-e meg bárkik a kampány keretében nyomásgyakorlással rávenni az ő érdeküknek megfelelő döntésre?

- Ha regisztrálok, milyen egyéb, - kampány, statisztika – célokra fogják felhasználni az adataimat?

- Ha regisztrálok, nem lesz-e okom politikailag félelmet érezni a következményektől?

- Ha nem regisztrálok, nem válok-e másodlagos állampolgárrá azzal, hogy nem érdekel Magyarország sorsa?

- Garantálható-e vajon kötelező regisztráció után a választási elv, mely szerint a választás titkos, névtelen, és állampolgári jog?

Kérem Miniszterelnök Úr, hogy ne döntsenek szeptemberben erről a kérdésről, legalábbis a magyar nép megkérdezése nélkül semmiképpen ne.

citrix 2012.08.21. 15:08:42

Az idei szezon kifejezetten peches volt a vízszintre.Tavaly leengedték a 110cm-es kívánt értékre,majd se ősszel,se télen-tavasszal nem volt csapadék,a nyárról nem is szólva.Kánikulai napokon (amiből volt bőven) 8millió köbméter a párolgás napi szinten,1cm.Ezt a Zala szerény hozama,a kis patakok,források nem pótolják.Júniusban voltam Lellén,már akkor mocsaras volt a strand.Az északi parton talán jobb a helyzet,ott elég gyorsan mélyül a víz.Széplakon sokat kell gyalogolni az 1.50-es szinthez,sokszáz métert.Cserébe remek a víz,színtiszta homok az alja.Előbb-utóbb csak lesz eső,anélkül ilyen alacsony szinten nekifutni a jövő nyárnak tragédia lenne.Fizető parkolót nem használok,legyen elég a 430-as benzin ár és a súlyadó,biztosítási adó és egyéb nyalánkságok.Parkolásért,a semmiért nem vagyok hajlandó fizetni senki retyerutyájának.

AzHofi 2012.08.21. 15:09:32

@totorohun: részben van igazad, a Sió zsilipet rövid időre meg-megnyitják mindig, hogy ne poshadjon be a Sió, de számottevő vizet nem engednek ilyenkor sem.

Gazz 2012.08.21. 15:10:14

@Bbt: Így van. Ez a kérdés felmerült annó a 2000-es évek elején, amikor az a nagy kiszáradás volt, aztán akkor is ment az, hogy kellene hatástanulmány meg minden, neki is álltak, de aztán jött egy esős év, s onnan kezdve úgy gondolták, hogy probléma megoldva.
Én nem bánnám, ha a Közgép építi, csak valamit csináljanak, mert ez így rendkívül elszomorító.

morpho 2012.08.21. 15:12:57

@Bbt:
@haggyadaszt:
Ezek csak terelések, nem mondtatok semmit.Ez így tényleg komolytalan. Majd ha ti is minden reggel büdös mocsarat bámultok víz helyett és ez nektek tetszik, akkor beszélgessünk a Balaton vízállásáról, addig felesleges.

hunter84 2012.08.21. 15:14:29

Nincs olyan, hogy túl sok a víz! Csak olyan van, hogy a paraszt közel építkezik a tóhoz, "menőzik hogy van egy kecóm a Balcsinál", majd rinyál hogy az engedély nélkül a tótól 10 m-re épített nyaralóját elviszi a víz.

Most voltam Balatonföldváron a hétvégén, undorító a víz. Alcsaony, tele van "békanyállal", büdös és meleg.

Ui: Ne engedjetek le vizet a Balcsiból bazdmeg!

hardw 2012.08.21. 15:16:41

@hunter84: földvár még istenes volt, siófoknál péntek este nem tudtam a régi 7-esen mi az a rohadt bűz...

morpho 2012.08.21. 15:16:43

@citrix: Talán nem tavaly kellett volna leengedni, hanem mondjuk márciusban, olvadás után megnézni, hogy mi a pálya! Aztán ha magas, akkor mehet a víz a Dunába! Ez lenne a felelős vízgazdálkodás, aha!
parttalan 2012.08.21. 14:43:57 linkjét ajánlom mindenki figyelmébe. Amikor nem bűvészkedtek a zsilippel nem volt a tó kiszáradva!

tom77 · http://www.facebook.com/profile.php 2012.08.21. 15:17:11

,Nem szakemberek ülnek a szèkekben, hanem vègletekig korrupt senkihàziak, akiknek tök mind1, hogy mit hagynak maguk mögött v utàn,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Annamarias 2012.08.21. 15:20:57

Én imádom a Balatont... Nem tudom miért engedik le és miért csinálnak bármit is vele, szeretem és kész. Szerintem egy csoda! Egyik fos tengerpart sem érhet a nyomába:) lehet h dilettánsok kezében senyved...de lehet h nem...csak jó magyar módra szidunk mindenkit.

Sir Galahad 2012.08.21. 15:22:32

"Lehet, hogy takarékoskodni kéne a Balaton vízével, és nem rögtön csapolni?" Hátja, ha tudom, hogy el fogok esni, akkor előtte leülök... hülye vagy, egyes, leülhetsz.

jitrek 2012.08.21. 15:22:33

@Gazz: 2001-ben nem volt kritikus helyzet. Csak elfelejtették a Híradóban leadni,hogy a litéri "erőmű" túlméretezett alkatrészeit ( mivel közúton nem lehetett szállitani ) a Sió-n hozták fel és a megfelelő vízmélység miatt elképesztő mennyiségű vizet eresztettek a csatornába. Amit nem tudott a természet "szabályszerűen" pótolni. Azóta vannak gondok.A Balatonon mindig ciklikus az ürités, ha be van iktatva egy plusz "extrém" zsilip nyitás akkor azt érzi meg a tó vizszintje.

old_field 2012.08.21. 15:23:51

komolyan vannak akkora idióták ebben az országban, akik a Balaton vízszintjének a kérdésébe is bele tudják keverni a politikát...?! :D
súlyos...

morpho 2012.08.21. 15:25:45

www.kvvm.hu/balaton/lang_hu/vizszintb.htm

Egy kérdés a vízügyesekhez. Ha nem engedték tavaly ősszel a Siót, akkor mitől csökkent a drasztikusan a vízszint augusztus és november között??? Elpárolgott az októberi hőségben mi??

hardw 2012.08.21. 15:25:55

@old_field: komolyan vannak akkora idióták ebben az országban, akik még elhiszik, hogy nem mindent a politikai érdekek irányítanak?

Banonym 2012.08.21. 15:28:05

@morpho:
Spec. ezen a büdös mocsáron ülök épp egy burzsoá vitorláson. Nem nap mint nap, de elég sokat.

De azt látom még mindig nem értetted meg, hogy miért nem lehet túl magas sem a vízállás.
Hagyjuk is. Lehúzol a szintedre és megversz a rutinoddal. ;)

Gazz 2012.08.21. 15:28:30

@jitrek: Köszi, erről fogalmam sem volt eddig. Terítem is az infót, ha nem haragszol!

qwertzu 2012.08.21. 15:32:48

Ez felveti Orbán Viktor személyes felelősségét is.
@hardw: Megbízható forrásból hallottam, hogy a patásördög azzal töltötte a szabadságát, hogy a vízparton ült és teljes erejéből fújta a Balatont, hogy ezzel is fokozzak a párolgást.

old_field 2012.08.21. 15:35:23

@hardw: dehogynem... :)a plotikia irányítja csapadékot is, szerencsétlenek...
nézzetek már körül, mikor volt eső és mennyivel kevesebb éves szinten, mint az átlag !?
miközben a nyár átlaghőmérséklete iszonyatosan magas volt és ez a 7 is elég extrém lesz.
ilyen egyszerű.
csak gondolkodni kéne 1 kicsit.
de egyszerűbb fröcsögni, meg blogolni, minden idiótának... tisztelet a kivételnek.

tobias2 2012.08.21. 15:38:26

Siófokon jövő vasárnap célbaköpő és -pisilő versenyt rendeznek vízszintjavítási célból. Találkozás a mólón, a mise és a tó megáldása után.

S.O.A. 2012.08.21. 15:39:41

@hunter84: ahol te voltál barátom Földváron, ott nem a strand van, az egy sétány, ahol nem tilos fürdeni, de nem is strand. Ennek megértése mondjuk a TV2 stábjának is kihívást jelentett. Mindkét szép, ingyenes strandján Földvárnak, nevezetesen a Keleti és a Nyugati strandon nincs mocsár, lehet fürdeni. Hangsúlyozom: ingyen.

@morpho: te vagy a másik kapufa. Tavaly október 10-én 20 fokos volt még a víz, olyan volt a vénasszonyok nyara. Szeptemberben kánikula volt, melegrekordok dőltek meg. Neked már régen volt ezek szerint...

Ganésha (törölt) 2012.08.21. 15:39:52

@Gazz: ""Amúgy meg szerintem egy kiszáradás nagyobb mértékű hatást gyakorol egy tóra, mint egy másik élővíz becsatornázása."" nem tudom kell-e ennél szemléletesebb érv a Rába-Zala alagút mellett :-)

2010-es özönvizeknél egy párszor kibuggyant a víz - ekkor felmerült hogy mekkora "hülyeség" a Rábából vizet pótolni.. akkor eszembe jutott ami befolyik az rögtön ki is folyhat, azaz a túláradó Zalát nem lehetne egyenesen a Rábába vezetni? És már meg is lenne oldva a Sió-zsilip elégtelensége által előállt helyzet.

Akik meg arra várnak hogy a "természet majd megoldja" azok nézzék meg a majdnem kiszáradt Aral tavat, mert annál nem oldotta meg. Az hogy a kiszáradásnál bábáskodtak vízügyi mérnökök és hivatalnokok, az csak annyit jelent mint a Balatonnál, Dunát lehetne velük rekeszteni, de kiszáradó tavat nem!
Fut a tévében a "Munkaügyek" című sorozat, na valami olyannak képzelem el a vízügyi sóhivatalokat is, minden fontosabb nekik a nevezett területüknél. Pedig ha csak a Balaton közepében bedobálnák az évtizedek alatt felgyűlt aktáikat akkor a vízkiszorítás máris látványosan enyhítene a mostani dágványos helyzeten.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 15:41:57

azért engedték le a vizet 110-re mert a balaton vízszintjét 110-en kell tartani. 120-nál, és erős északi szélnél már kiönt a déli partra, és elmossa a házakat.

nyilván jó lett volna benntartani azt a fél métert de 160 centinél a déli parton az M7-ig mindent elmosott volna mint a szar.

na ezért engedték le., mert nincs plusz kapacitása a medernek tárolni. mert annak idején balfék módjára adták ki az építési engedélyeket.

hardw 2012.08.21. 15:43:11

@old_field: egyszerűbb volt személyesen megkérdezni azokat, akik 50 éve ott laknak.

de persze hátrafelé is nyilazhatunk kancsalon, szemüvegben, lépjünk-ki-az-euból rigmusokat skandálva.

azért ilyen a balaton, mert iszonyat száraz volt a nyár, és úgy engedték le a tavat, hogy számoltak az esővel, ami nem jött. ha nem engedik le az ártérbe épült nyaralók miatt, akkor most nincs szopás vele.

mellesleg nem csak ez a probléma, hanem az is, hogy nem tudják kotorni a medreket, mert nincsenek kijelölt zagyterek. (www.origo.hu/utazas/steg/vizek/20120811-szinte-leer-a-hajok-feneke-a-balatonban.html)

szóval igen, ezt is a politika irányítja. nem közvetlenül persze, csak telerakja minden állami hivatal vezető pozícióit a hithű, egyébként a versenyszektorban másképp nem boldoguló, hozzá nem értő pártemberekkel, akik rossz döntéseket hoznak, aminek a következménye az, ami. nem csak itt, ugyanez igaz kolontárra és minden másra (ott sem volt ellenőrzés).

Rive 2012.08.21. 15:43:52

Egyre komolyabbak a hozzászólások.

Ha büdös a szitu, nomeg az eddig ide betolt grafikonok, ismeretek értelmezése is nehéz ebben a jó kis melegben, hát javaslom kampányolni a felszabadult sáv beépithetősége iránt: akkor se szagolni, se bámulni nem kell majd az alacsony vizállást.

halasidiák 2012.08.21. 15:45:30

".. 1863 óta dokumentáltan ugyanaz a három kérdés tér vissza ciklikusan: a közvélemény szerint vagy túl sok a víz, vagy túl kevés, de az biztos, hogy az egész mögött a partmenti sáv tulajdonosai állnak"
:-)
Fel lehet készülni a szélsőséges időjárási helyzetekre? Az tény, hogy a mostani helyzet nem egy "vendégcsalogató" látvány.

S.O.A. 2012.08.21. 15:45:54

Látom jól sikerült a hosszú hétvége, a fröccs/sör meg a tűzijáték pszihedelikus hatására többen vízügyi szakemberre itták magukat, de még nem jöttek le a cuccról...

Ha lesz eső, lesz víz. Aszály van egész Közép-Európában, és Németországban is. Bonyolult, mi?

old_field 2012.08.21. 15:46:17

@Hurrá Torpedó: ez ilyen 1szerű, de van pár embernek tűnő lény, akiket a tények nem szoktak befolyásolni... és fontos hangsúlyozni, amit írtál :
nem csak az engedély nélküli nyaralók úsznának magas vízállásnál, hanem a déli part fele, főleg fenyves környéke.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 15:48:26

@Parajpuding: a sió csatornának mindkét végén van zsilip. előidézhető olyan hogy a balaton felől engednek bele vizet, de a duna felé lezárják, majd elzárják a balatonit is és akkor ottmarad a csatornában a víz.

ez meg azért kell mert különben a siófokon nyaralók a sió csatornát találnák kiszáradó undorító, büdös szarnak.

old_field 2012.08.21. 15:53:15

@hardw: "de persze hátrafelé is nyilazhatunk kancsalon, szemüvegben, lépjünk-ki-az-euból rigmusokat skandálva."
ezt nem tudom kinek címezted, de nem hiszem, h nálam találtál hasonlót...
amúgy igazad van, kérdezd a helybelieket. :D
40 éve ott élek...
tegnap este épp a lellei strandon voltunk (a Munkácsi utcából lejövet , egyenesen át a vasúton), ahol szintén alacsony víz, de még mindig kb fél méterrel felette van a megelőző vészes helyzetnek.
A LÉNYEG : ez a helyzet egyszerűen az extrém nyár miatt alakult most így és egy csapadékos ősz/tél simán helyrebillenti.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.08.21. 15:57:06

Persze lehetett volna + 3m a tóban és akkor most is több maradna. Csak a tóparti házak tűntek volna el. :)

jog-ász 2012.08.21. 15:58:07

nem tudom hol él a poszt irója. 2010ben ömlött az eső, minden beázott, elázott, a balaton szintje 2011 tavaszára magas volt, nemtom emlékszik-e a posztiró a téli jeges szelekre amikor megfagyott szélirányban a balaton vize, a jég meg elboritotta a partot, a betont szétnyomta. nem csak a kiöntés miatt eresztik le, hanem néha a sio csatornát sem árt végigmosni. 2011 nyarán juliusban volt még egy hét eső, aztán sem augusztusban, sem ősszel semmi. a 2011-12 telén eset havon kivül semmi csapadék, és azóta sem esett semmi.

Psyman 2012.08.21. 15:59:04

Én beszélgettem egy német ismerős párral, aki a három gyerekével érkezett első ízben a Balatonra, és ők baromira élvezik, hogy lehet homokozni a víz közepén. Meg is kérdezték tőlem, hogy mindig ilyen-e a Balaton, mert akkor jönnének máskor is.

hardw 2012.08.21. 16:01:19

@old_field: jaja, sógoroméknál kicsit délebbre 3 hónapja nem volt eső.

egyébként igazad van. nem számítottak rá, hogy ha a nyaralókat védik a vízállással, a szárazság veri pofán őket.

előfordulhatott volna ez bárkivel, de velük fordult elő, így az ő számlájukra írjuk. de ez nem változtat azon, hogy hozzá nem értők ülnek a pozíciókban.

és abban ne mondd hogy nem értesz egyet, főleg ha helyi vagy, hogy nem az ártérbe kellene építkezni csúszópénzekkel, és akkor nem lenne gond. ha meg 1-2 települést elönt a víz télen, akkor azt ott helyileg kell kezelni, nem az egész balatont leengedni.

mellesleg most, válság idején elég mulatságos végigsétálni a parton féligkész szellemhoteleket nézegetni.

S.O.A. 2012.08.21. 16:02:25

Ja, még 1-2 dolog, amit az önjelölt vízügyi mérnökök itt valószínűleg nem tudnak:

- a Balaton déli partján vannak állandó lakosok. Nem a part mellet közvetlenül, az illegálisan feltöltött részen, hanm akár 100-200 méterre is onnan. Na most a belvíz az olyan, hogy ott jön fel, ahol a legkönnyebb neki, pl alacsonyan fekvő területen. Ez elenne az okostojásokból megépített gáttal se nagyon lehet védekezni, mert a gátat az nem a BEL- hanem az ÁRvízvédelem használja...

- vannak drága pénzen épített és üzemeltetett szennyvíz tisztító telepek a déli parton: Balatonújlak, Balatonlelle, Siófok. Ha 120 centi, vagy afölötti a víz, akkor a csatornahálózat drénezi a talajt, azaz a nagy nyomású talajvíz (ami a Balaton állása miatt van nagy nyomáson a cső magasságában) beszivárog a szennyvízhálózatba, és a telepek a kapacitásuk 120 %-át kell, hogy befogadják, amikor meg nem fogadják be valamiért, akkor kiönt a szar, amit mindannyian igen szeretünk. De így is eléggé hazavágja ez a jelenség a szennyvíztisztítási technológiát a telepen a mennyiség miatt, ami ezért rosszabb tisztítást tud csak produkálni, és az elfolyó szennyivíz az bizony a Balaton vízgyűjtő területén marad, a maga nem túl ideális minőségében (kivéve Siófok, ahol a Sióba megy, erre szokták azt hinni, hogy "má megint a gyurcsányorbán haverja hajót hoz és eresztik a tavat")

-120-as vízállásnál a befagyott, feltöredezett jégtáblákba belekap a 70 km/h-s szél, aztán visz mindent, amit talál, védművet, 100 éves fasort, csúzdát, éttermet...

durcás 2012.08.21. 16:04:01

Nehogy már ez legyen a balatoni fő probléma!! A természet megoldja. De a sok, még mindig szocreál, ütött kopott bódét, szar járdát, primitiv és drága partmenti bodegavilágot mikor tüntetik már el? Nézzétek meg Szántódot, Zamárdit vagy a siófoki "plázát"!!! Bulgária 1980! És közben repül 14 órakor a sárga repülő (hátha felébrednek a picik!!) hogy vegyél laptopot! Vagy ingyen ital valahol.... Tragédia.

Secnir 2012.08.21. 16:04:29

"kiönt a tó"
beszarás. hová önt ki? nem tud kiönteni a tó. hová?

ja, hogy a déli parton a millió nyaralótulajdonos, aki feltöltötte a partot, majd odaépített egy olyan villát, ahol a konyhaablak alatt folyik a balaton, azok röfögnek? persze mind építési engedély híján?
sírnak, hogy a lopott pénzből épített kecót alámossa a balcsi, ha a vízszint 130 cm-nél magasabb?

hát tudjátok mit? mossa el a pi**ába. ne nyitogassák a siót, hanem állítsák be, hogy 2m felett engedje átfolyni, oszt csá.

a kecók tulajai meg menjenek azokhoz panaszkodni, akik jóváhagyták a villák terveit.

(saját tapasztalat: szárszón rokonoknak van családi nyaralój, a kvázi 'gát' túloldalán. 1980 óta 4! sor házat húztak eléjük, az utolsót talán 5 éve, part, mint olyan, megszűnt, az utolsó sornak szó szerint a balatonban van a vége.)

morpho 2012.08.21. 16:04:47

@Bbt:
..és nem zavar, hogy nincs víz? Vagy néha kiszálltok megtolni??

morpho 2012.08.21. 16:06:37

@Rettegő [ megbízott Bohócügyi Államtitkár]:
..és ezért eltűnt 20 centi víz a Balatonból.. A húsz fokos víz párolog mint állat! Ez közismert! Itt mindenki hülye, csak a vízügy van rendben, világos, mint a nap!

S.O.A. 2012.08.21. 16:17:32

@morpho: az még a kisebbik baj, hogy nem emlékszel arra, hogy (amint említettem) melegrekordok dőltek meg tavaly szeptemberben. Azt se várom el, hogy elhidd, hogy párolog a 20 fokos víz is, ugyanis az 1 méter mélyen mérve számít 20 fokosnak, a nap meg a tetejét süti. Októberben amúgy évtizedek óta nem volt még ennyire meleg se a levegő, se a víz, szeptemberben meg még inkább...

Az már viszont érdekelne, hogy te mivel magyarázod a 20 centi víz "eltűnését"? Gonosz vízügyesek csöpőre hagyták a zsilipet? Mert az jó? Vagy hajókat hozott valaki, titokban?

hardw 2012.08.21. 16:24:58

tökmindegy miért alacsony a balaton, orbán a hibás.

aki ezzel nem ért egyet, az fideszbérenc, aki egyetért, az meg vagy komcsi, vagy független.

:D

barli 2012.08.21. 16:27:21

nem a víz a kevés, az iszap a sok!

old_field 2012.08.21. 16:29:12

@hardw: súlyos a helyzet... ahol nincs öntözés, a növények nagy része kisül(t), jobb esetben csak nem fejlődik ki rendesen a termés, pl szőlő.
néztem meteo adatokat : a múlt hónapban több volt azoknak a napoknak a száma, amikor éjszaka sem ment 20 fok alá a hőmérséklet, nappal pedig -a napon- 40 fok feletti volt a levegő hőmérséklete, ez értelemszerűen nagyon meghúzta a vízszintet.
olyan meleg volt a Balcsi, hogy 2m-es víznél sem volt már hűvös a víz alsó része...

Banonym 2012.08.21. 16:34:02

@morpho:
Nekem nem szóltak, hogy ez gond ezért teljesen jól közlekedünk abban ami van, és örülünk neki, hogy amúgy iható és kristálytiszta.

Meg mi ilyen buta emberek vagyunk, hogy két év aszály után természetesnek találjuk, ha kevés a víz egy tóban, ezért alkalmazkodunk hozzá. ;)

moophlander 2012.08.21. 16:34:31

Itt élek egy Balaton parti városban. A tó déli partján a sok régi káder miatt fel lett töltve egy csomó partszakasz. Ha a víz alacsony, azért sírnak, hogy kilátszanak a homokdűnék. Ha magasabba a víz szint, akkor meg azért sírnak, mert áznak a "vityillóik" ! A megoldás pofon egyszerű lenne! Az ártérre épült ingatlanokat és a feltöltött területeket megszüntetni! Nemzetgazdasági és ökológiai érdek is! DE! ÁÁÁÁÁÁ Jocó bácsi munkásőr, önkéntesrendőr, meg aztán "párttitkár" is volt! Nehogy már ne élvezhesse megérdemelt nyugdíjas éveit a Balaton partján! Még mielőtt bárki is kikezdene! Ezért eresztik lejjebb a Balaton vizét! Hogy ne ázzon az a kb. 50 tulajdonos telke!!!

hardw 2012.08.21. 16:35:14

@old_field: jaja, vágom, nem kell bemutatni, idén szopóág van.

és meggyőznöd sem kell arról, hogy ez az idei alacsony vízállás nem a természet (szinte) kivédhetetlen játéka.

engem tényleg csak az zavar az egészben, hogyha az árteret nem építették volna be, akkor nem kellene ennyire leengedni a Balcsit.

morpho 2012.08.21. 16:36:34

@Rettegő [ megbízott Bohócügyi Államtitkár]:
Nagyon egyszerű, engedték a Siót még novemberben is. Ezt már amúgy leírtam. Le lehet ezt tagadni, de aki itt él a Balatonnál, azt nehéz átbaszni ilyen kamu "mi nem is engedtük" vakerokkal. Tudod az eléggé zavar, hogy a csónakomat csak úgy tudom vízre tenni, hogy harminc méteres csatornát kell lapátolnom hozzá, amit másnap kezdhetek elölről, mert a szél betemeti.Tudod az is zavar, hogy a vitorlásomat(kalóz típúsú) egyáltalán nem tudtam idén vízre tenni. Aztán zavar az is, hogy hat idei foglalásból kettőt lemondtak, ami két hétnyi lóvé elszállása.Aztán az is baromira zavar, hogy kiváltottam egy halom pénzért a horgászengedélyt, de nem tudok horgászni, mert nincs víz, a csónakot meg nem tudom lerakni. Ez eddig egyszer volt így, mint most. 2002 ben a fideszkormány alatt és most. Sem a Kádárrendszerben, sem az Antall-Boross, sem a szoci kormányok alatt soha. Akkor tudták a vízügyesek szabályozni a vízszintet, csak a fidesz alatt basszák el? Persze rá lehet fogni a szárazságra, meg a 110 centire, csak tudod a vizet le lehet engedni akkor is, amikor már látom, hogy mennyi lesz nyáron. Attól meg, hogy Márián kiönt néha (ami mindig is így volt), talán nem az a megoldás, hogy leengedjük a Balatont, ahogy itt néhányan leírták a frankót!

morpho 2012.08.21. 16:40:45

@Bbt: Az kafa. Te biztos kikötőből indultál, ott tökmindegy. Én egész évben nem tudtam lerakni a hajót. Összetört volna.. Jó vitorlázást és vigyázzatok a partközeli homokpadokkal!

old_field 2012.08.21. 16:40:49

@hardw: ez sem ilyen egyszerű...ill nem csak nyaralók, hanem lakóházak is vannak mélyebb pontokon, Fenyves és Mária térségben.
talán amit 1 siófoki pedzegetett fentebb : szerencsés esetben több befolyó "forrással" ill. több kifolyóval lehetne könnyebben szabályozni a vízszintet.
persze a tuti, a természeteshez közeli állapot lenne, de az már rég el lett tolva'...

S.O.A. 2012.08.21. 16:43:23

@morpho: ha te most ezt a jelenséget halál komolyan a fideszre kened, hogy miattuk nincs víz, akkor elnézést hogy föltartottalak, sok sikert a horgászathoz és a kalóz típusú hajód vízre rakásához, én elköszönök átadom a terepet a kezelőorvosodnak...

Minden jót!

hardw 2012.08.21. 16:47:03

@old_field: márián és fenyvesen meg lehetne oldani a problémát helyileg.

az ártérbe épült nyaralók sorsa meg nem igazán érdekel, régen a vízhez közeli beépült részeket elmosta a víz, de ez benne volt a pakliban.

nem tudom, igazából én eddig bárki helyivel beszéltem, mindenki az ártéri építkezésre panaszkodott, és az emiatt történő túlszabályozásra.

ki értene hozzá, ha nem a helyiek?

morpho 2012.08.21. 16:50:43

@Rettegő [ megbízott Bohócügyi Államtitkár]: Én nem kenek semmit senkire, csak valahogy feltűnt, hogy amikor ilyen helyzet volt(van), eddig kétszer, akkor ők voltak (vannak) kormányon. Nem kell ebből levonni semmit, mindenki gondol amit akar, lehet, hogy csak véletlen. A vitorlás meg sajna nem fog menni, már írtam.

morpho 2012.08.21. 16:54:52

@Rettegő [ megbízott Bohócügyi Államtitkár]:
www.kvvm.hu/balaton/lang_hu/vizszintb.htm

Vessél még egy pislantást erre grafikonra. Azt mivel magyarázod, hogy a rekkenő idei nyáron pont annyi víz párolgott el, mint a rekkenő vénasszonyok nyarán tavaly októberben? Itt valami nem kerek..

Banonym 2012.08.21. 17:06:33

@morpho:
Összetört volna? Mitől???

qwertzu 2012.08.21. 17:13:11

@morpho: 2002 nyarán nem Fidesz kormány volt.

morpho 2012.08.21. 17:19:40

@qwertzu:
Tudod ahhoz, hogy 2002 nyarán ne legyen víz, már 2001-ben el kellett baszni. Így is történt.Medgyessyt 2002 május 27.-én iktatták be.

qwertzu 2012.08.21. 17:37:57

@morpho:
Az általad linkelt oldal szerint:
www.kvvm.hu/balaton/lang_hu/vizszintb.htm

a Balaton vízszintje 2003 októberében volt a legalacsonyabb. Az még mindig az Orbán kormány hatása?

gogo boly 2012.08.21. 17:39:18

Ide figyi HE!!!!!! Az Viz mérnokség megmonta nicss globális felmelegedés.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kulomben a kocsog politikusok nem kiváncsiak aBALATONotokra , mert azok nem idehaza vágynak a pénzuktol meg szabadulni.!!

br17 2012.08.21. 17:40:59

@qwertzu: Felháborító! Hiszen köztudott, hogy a Balaton mindenkori vízszintjéért Gyurcsány Ferenc a felelős!

monddazigazatmar 2012.08.21. 17:42:51

@durcás: Te egy igazi besavanyodott szar lehetsz. Repül a repülő? 2 kor? Nem tud aludni a fattyad?
A sok hangoskod ember, szélzúgás, madárcsicsergés nem zavar?
Miért nem mész valami lakatlan szigetre, ott aludhatna az egész család baszod. Vissza se gyertek

monddazigazatmar 2012.08.21. 17:45:52

@morpho: Figyu, te tényleg ilyen hülye vagy? Mert értem én, hogy orbán sajátkezuleg vitte el a vizet, csak ugyan miért? Azon túl, hogy veled kibasszon.

mx3 2012.08.21. 17:47:24

@moophlander: másik balatonnál élhetsz barátom, mert ez nem igaz, persze ártér sincs

Anti Anyag (törölt) 2012.08.21. 17:48:42

Én a déli parton nyaraltam, nagyon élveztem, hogy sekély.

Kopi3.14 2012.08.21. 17:57:29

Tessék mondani, három méterrel magasabb vízállásnál mekkora ajvekolás lenne, hogy nem járnak a vonatok, mert Lellén a sín és töltése tetejéig gátként funkvionál?

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.08.21. 18:08:59

@morpho: szerintem te vagy a hibás, kiittad a vizet belőle. Mert szar szemét alak vagy.

vargánya 2012.08.21. 18:11:09

@nevergone: "A Balaton Európa egyetlen nagy kiterjedésű, természetes állapotban megmaradt sekély, édesvizű tava. Élő és lélegző rendszer, aminek korlátait nem lehet büntetlenül figyelmen kívül hagyni." Az idézet az általad ajánlott (kiváló) indexes cikk zárógondolata. Inkább csak kiegészíteni szeretném (földrajzosként), mert a történet a cikkben nincs teljesen "kibontva". A "szabályozás" előtti tó mentén (főleg attól délre) hatalmas, Balatonnyi területű láp- és mocsárvilág terült el, amely szoros kapcsolatban állt a Balaton nyílt vizével, valójában azzal szerves egységet alkotott. Vízszint szabályozó "pufferzóna", egyfajta "szivacs" volt ez a lápos-nádas-mocsaras térség, amely a csapadékos évek vízfeleslegét (vagy annak nagy részét) "felszívta", tárolta, száraz években visszaszivárogtatta. Szerepe ennél komplexebb volt: a nádasok természetes víztisztító szerepe közismert, azonkívül természetes halkeltető helyek is voltak. Onnantól kezdve, hogy a Balatont az urbanizálódó (és a természettől elidegenedő) társadalom üdülési-kényelmi igényeihez alakították, vizét elzárták hajdani pufferzónák többségétől, brutálisan sérült annak önszabályozó rendszere. Most meg épp azok síránkoznak és követelnek nagy pofával "megoldást", akik kedvéért tönkretették az eredeti ökoszisztémát. Azt hiszik, hogy a Balaton azért van, hogy őket szórakoztassa.

morpho 2012.08.21. 18:16:02

@qwertzu:
Nem, az 2002 hatása, ugyanis nem volt utána sem eső.2004-ben jött csak vissza a víz, de utána egészen mostanáig rendben volt a dolog. A turisták viszont évekig elmaradtak, mert nem akartak dagonyázni. A teljes vendégkörömet újra kellett építeni. Jövőre kezdhetem megint. Fasza!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.08.21. 18:19:50

@morpho: szóval te ilyen balatoni vállalkozó vagy? azért rinyálsz? megértelek, de ez a természet rendje, ilyen a balaton, beszoptad, ennyi

salamander 2012.08.21. 18:20:11

Hol van a Balatonból a víz?

Persze, hogy kiitta azorbán.

...

vargánya 2012.08.21. 18:21:37

@Secnir: "nem tud kiönteni a tó. hová?

ja, hogy a déli parton a millió nyaralótulajdonos, aki feltöltötte a partot, majd odaépített egy olyan villát, ahol a konyhaablak alatt folyik a balaton, azok röfögnek? persze mind építési engedély híján?
sírnak, hogy a lopott pénzből épített kecót alámossa a balcsi, ha a vízszint 130 cm-nél magasabb?

hát tudjátok mit? mossa el a pi**ába. ne nyitogassák a siót, hanem állítsák be, hogy 2m felett engedje átfolyni, oszt csá."
Ott a pont!

morpho 2012.08.21. 18:21:47

@monddazigazatmar:
Nagyon vicces, de attól, hogy megállapítottam, hogy a Balaton az elmúlt évtizedekben kétszer száradt ki és akkor mindig fideszkormány volt Orbánnal, az pont ennyit jelent és nem többet!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.08.21. 18:22:33

Szeretném jelezni, hogy a Balatont még mindig nem engedte le senki :)És nem is száradt ki.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.08.21. 18:23:57

Nekem a Bajnai kormány alatt meg 2x volt pattanás a seggemen!!!!! NÉGY!
Nem akarok ezzel semmit mondani, de nem lehet véletlen!!!!!

morpho 2012.08.21. 18:27:42

@enpera: Nem vagyok balatoni vállalkozó, csak ki szoktam adni a házam a nyáron. A beszopásról két megjegyzés.
1, Ez egy érdekes logika. Ha felrobban az atomerőmű, akkor sötét lesz és beszoptuk, ennyi? Ha leég a malom, akkor a molnár beszopta, ennyi, ha téged kibasznak a munkahelyedről és éhendöglesz, akkor beszoptad, ennyi?? Egy kis empátia ember!Közben a Balaton meg leszarós?? Az nem én vagyok!
2,Ami meg a természet rendjét illeti. Érdekes, de évtizedek óta összesen kettő alakalommal volt ilyen a természet rendje! A vízügy meg a kormány kezében van! Ők engedték le a Sión a vizet és ezt nem is tagadja senki!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.08.21. 18:28:53

@morpho: nem, a természet rendje az volt, hogy délen volt egy mocsaras Kis-Balaton. Most nincs. Oszt ez lett belőle. Nem engedett le senki semmit, csak a lázálmaidban.

morpho 2012.08.21. 18:36:42

@vargánya:
Először is nincs milliónyi nyaralótulajdonos, akinek a konyhaablaka alatt folyik a Balaton. Van viszont milliónyi irigy ember, aki ezt a baromságot harsogja. Az én telkemet a nagyapám vette 1960-ban és megörököltem.Nem töltöttünk fel semmit. Most nyilván szégyenkeznem kell emiatt!Szerinted minden nyaralótulajdonos gazember! Na ne röhögtess! Szerintem szívesen cserélnél velem és akkor téged is baromira zavarna, ha eltűnne a víz!
Másrészt én benne lennék a két méteres buliban, győzd meg a vízügyet! A víz hiányozni szokott, ahogy most is..

morpho 2012.08.21. 18:41:08

@enpera:
Akkor nézd meg! Érdemes lemenni egyszer a Balatonhoz körülnézni! Én most is itt vagyok.Az M7-esen lehet legegyszerűbben megközelíteni, ha van autód! A Kis-Balaton pedig létezik, de ha azt is látni akarod, akkor egy kicsit tovább kell menned Keszthely felé és közben biciklizhetsz egy jót Máriafürdőn a mederben! (Nem vizibiciklire gondoltam)

angyalföldi partizán 2012.08.21. 19:03:10

@morpho: öltözzé,költözzé.ha ez se jó,hordjál a tóba vizet vödörrel, esetleg talicskával,az gyorsabb.

mx3 2012.08.21. 19:03:45

@morpho: igen nagyon sokan vették a munkájukkal keresett pénzből a 60-as 70-es években a telkeket különösen kereszturtol fonyodligetig a vasut és a berek között. és senki nem töltött fel semmit.az hogy a berek megszünt ennek is de föképp az átgondolatlan és tájidegen mezögazdasági termelésnek köszönhetö. én boglári vagyok de nem tudnék,/pedig kis tulzással mindenkit ismerek/emliteni 10 ingatlant ami illegális feltöltésre épült volna. egyszerüen ilyen az idöjárás.

romicorn 2012.08.21. 19:13:00

Szerintem el kéne felejteni végre a Balatonnal kapcsolatban ezt a "természetes(-en működő) állóvíz" gondolatot. Ez inkább egy nagyobbacskára sikeredett dísztó. És úgy is kéne bánni vele. Miért kell valamilyen természeti rendre hagyatkozni vagy hivatkozni ott is ahol az már rég nem működőképes? Senki nem látná szívesen a vízhiányos tavát ha azt esztétikai, "vízélvezési" céllal hozta létre. Ki örülne egy a meder alján lötyögő tó látványának. Annyi más hely lehetne ahol őrizgethetnénk a természeti relikviákat. Sajnos-nemsajnos, de ez a tó már nem egy természeti jelenség.
Szerintem, ha meg akarjuk tartani a Balatont annak amivé vált -és nem természetes flamingótelepet akarunk-, akkor létre kéne hozni egy olyan csatorna-rendszert amivel a tó tavaszi, induló vízállása nagyjából biztosított lenne. Ha ezt egy Alpokkal, Kárpátokkal övezett medence-országban nem tudjuk megcsinálni... az egy közröhej.
Gondolom egy dán, holland, német, szlovén, stb. vízgazda bukfencezne a röhögéstől ha tényleg megismerné (például) a mi egyetlen ún. hajózó-csatornánk működését. Amin csak úgy tudunk hajókat továbbítani ha lefolyik a Balatonból min.25 cm-nyi víz!Máshol néhány kádnyi vízben uszályok közlekednek...
(Valamikor a fülemig ződ vótam, a Balatonnál élő, azt járó, vitorlázó, horgászó tóbuziként ma is szeretem a természetet...de a szín már halványabb.)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.08.21. 19:19:15

Miért nem lehet körülbiciklizni, körülsétálni a Balatont?
Kedves kerékpárosok!
Harcoljátok ki ezt, hogy ne csak a Fertő-tavat, hanem a Balatont is lehessen körbekarikázni!

morpho 2012.08.21. 19:19:37

@angyalföldi partizán:
Ez nagyon jópofa, de a Balaton nem az enyém, hanem mindenkié. Ha elbasszák, akkor mindenkivel kibasznak, még veled is. Ez így jó neked?

morpho 2012.08.21. 19:22:06

@romicorn:
Sok igazság van abban, amit írtál!

morpho 2012.08.21. 19:28:27

@Kara kán:
Víz ugyan nem lesz benne, de körbe lehet majd biciklizni. Tök jó! Biciklivel át lehet majd menni Boglárról Révfülöpre..

romicorn 2012.08.21. 19:34:12

Ha kézbe veszel egy 1:40000-es (papír alapú)Balaton-térképet az vastagságra is léptékhelyes. Arányosan olyan mély a víz mint amilyen vastag a térkép papírja...hát egy ilyen tartalékokkal bíró tóval szórakozunk.
(nem egy alpesi tóban az 1,8 km3 víz elfér néhányszor tíz km2 felszín alatt...mégis megbecsülik)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.08.21. 19:46:43

Csak fél órája, hogy pontosan ugyanezen mérgelődtem a tévéhíradóban a képek láttán. Vajon mi a tökömért akarna a külföldi idejönni, ha ezeket a képeket látja a magyar "tengerről". Mocsárjáró túlélőtáborért? Néhány krokodilt is telepítünk a kedvükért?

Én jól tudom, hogy a 110 centi miért annyi. De azt nem tudom, hogy ebből eredően miért lenne annyira kötelező a déli parttól 200 méterre 30 centi. Ezt magyarázza meg nekem valaki, őszintén kérem, mert ezt nem vagyok képes felfogni. Az a cél, hogy a parton ne öntsön ki. De ettől miért nem lehet a medret kikotorni úgy, hogy a parttól kétszáz méterre már nyakig érjen a víz, mint fiatalkoromban? Tudom, bitang nagy munka lenne körbe végigkotorni a medret. De azt is el lehet kezdeni számolgatni, hogy a turisztikai veszteség hosszabb távon nem lesz-e több. Mert bokáig érő vízben tapicskoláshoz a "strand" szót kötni már bizarr.

Ha a tó közepén jó az a mélység, amennyi, akkor nekem is jó, az nem érdekel, érdekelje a hajózással foglalkozókat. De a fürdési övezet mélysége helyreállítható lehetne. Széplakon gyerekként beléptem a lépcsőről, fel akartam mászni egy kis gumicsónakra, elsőre beleborultam, elmerültem. Ma az elmerülésre képtelen lenne egy tipegő gyerek is. Ez nonszensz.

Ha kikotornák a medret, mindenhol, centire apadna a víz, tiszta ügy, én is tudom. Felborulna az egész, a pittyentős macskalepke más élőhelyet keresne magának, a nádas pedig azt az évet veszteséggel zárná. Oké, az orvosság is keserű, aztán mégiscsak elmúlik tőle a hascsikarás. De a csapadékos időben, márpedig éppen az jön, szépen töltődni kezdene a meder, nem igaz? Úgysem lehet az egész Balatont egyszerre kikotorni, de attól még hozzá lehetne kezdeni. És nem úgy, hogy mindenhol öt centit mélyítenek, hanem elkezdik valahol rendesen. Javasolnám a déli partot, ott a munkagépek jelenleg szárazon dolgozhatnának. A lépcsőknél legyen a víz 40 centi, 200 méternél pedig 180, ahogy régen volt. És a vízszint maximuma ettől még ugyanannyi lesz, csak a mérőrúd körül mindeol mélyebb lesz a tala, esetleg magát a vízszintet is kezdhetik mélyebbről mérni, és kötelező 200 lesz a 110-ből, mondjuk.

Akkor most kérem a józanul gondolkodókat, hogy mondják el nekem, miért rossz az, amit én hiszek.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 19:49:24

tök jó, már azt is elmondhatjuk hogy MO 10 millio vízügyi szakember országa.

jön egy nagy északi szél aztán majd "lefújja" a vizet a déli partra. az északi parton úgyis mélyebb, itt tudunk nélkülözni még 30 centit, odaadom a délieknek :)

azt azért hozzá kell tennem hogy a balaton közepén még mindig van víz rendesen. persze az sem ártana, ha a kikötők, strandok a beszedett lóvéból néha kikotornák az iszapot, és akkor nem lennének "homokpadok" sem

romicorn 2012.08.21. 19:54:39

Ja..és a felső vonalnak nem az a neve, hogy "felső szabályozási szint" hanem: optimális szab. szint.(th. a két vonal közti terület mindig vízhiány..)csaxólok.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 20:02:38

@romicorn: tudod mit jelent az a szó hogy optimális? nyilván lehet több, de ha bizonyos körülményekkel együtt jár az optimálisnál több víz, akkor olyan eset lesz ami nem optimális. ééééérted?

egy erős északi széllel járó vihar, mondjuk 100km/h (ez már kicsit erős, de van ennél erősebb is néha), saccperkábé 50 centivel emeli az átlag vízszintet a déli parton (persze az északin csökken ilyenkor).

ha ez télen van akkor csinálnak a híradósok olyan képeket hogy a partmenti sétányon a pad jégpáncélba takarózik. vagy pl tavaly almádiba a kurvaritka erős déli szél 3 méter magas jégfalat küldött a partra.

namost ez egy nem optimális vízszintnél, hanem maximumnál annyit jelent hogy télen nem a köveket teszi arrébb a jég, hanem a beton gátat.

akkor meg azon sírnál, hogy egész nyáron azon dolgoznának a szakemberek a strandon, ahelyett hogy te ott fürdőzhetnél. ráadásul nem kétforintnyi közpénzből.

na4 2012.08.21. 20:13:49

@morpho: Kedves morpho, nagyon a szivem szerint írtál, és ne torödj azokkal a hülyékkel, akik az alacsony vízállást höbörgik. Hosszú évek óta jârok a Balatonra, és tudom, látom, hogy akkor csodálatos, amikor magas a vízállás. A hülyéknek meg az alábbi az üzenet:

- mi a picsa garantálja azt, hogy majd lesz esö? Semmi. Ebben a globálisan melegedö világban egyre nagyobb a szárazság, minden csepp víz érték. Ilyen gyorsan feledésbe merült, hogy hogyan nézett ki a tó 2004-ben? A csónakok feküdtek a homokban mint a döglött hal. Ide akarunk eljutni, és ezt még vízleeresztéssel is segítjük? Elmegy az ember esze!

- aki közel építkezett a tóhoz, az védekezzen. Építsen gátat, hordjon ki mégtöbb hullám és jégtörö követ a partokra, szigetelje le a buzi villáját, meg tegye rendbe a csatornahálózatát. Néhány hülye miatt miért kell mindenkinek szívnia? Egy kiszáradt Balatonnal mit kezdjünk, az jobb lesz?

- ha sok a víz a tóban, majd kifolyik a déli parti csatornákon a berekbe. Ha meg alacsony, akkor majd visszafolyik. Inkább ezeket kell kikotorni, hogy nagyobb legyen a kapacitásuk. A berek egy puffer lehet, ami megtartja a vizet szárazabb idökre.

- Siót lezárni, aki vizet pazarol el, agyonlöni!

A Balatonba víz kell! Víz!

romicorn 2012.08.21. 20:20:29

:) Nem, sajnos nem ismerem e szó jelentését. Annyi dereng csak -a témánál maradva-, hogy a valamikori Lóczy-Cholnoky féle elképzelés, ajánlott (szűk határok közé szorítandó!)középértékét az idők során a felső nívónak kezdték tekinteni. Vajh miért? :))

oszi1113 2012.08.21. 20:20:46

@totorohun: fél métert engedtek le, hogy fel tudjanak hozni egy kotró hajót tavasszal!
az a baj, hogy a víz szintje napi fél-egy centivel is csökkenhet, ha erős a napsütés!

Egérfogó 2012.08.21. 20:22:05

Dobjatok össze egy webkamerás weboldal rendszerre és akkor nézegethetitek éjjel nappal a Sió zsilipet

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 20:46:55

@oszi1113:

6 hónappal ezelőtt, február 22-én 84 centi volt a vízszint, most 53 cm. sehogy sem engedhettek le fél métert, ne beszélj hülyeségeket. vagy csak úgy hogy közbe a balaton partiak real-time visszahugyozták.

3 hónappal ezelőtt, május 21-én 79 cm volt a vízállás. minimális csapadékutánpótlás mellett.

a nagy csökkenés a nyári hónapokban volt a nagy meleg miatt, nulla vízpótlás mellett. 30 fok fölött akár 1-2 centit is elpárologhatott.

(tavaly a legalacsonyabb szint amit most hirtelen megtaláltam 70 cm volt november elején. csak ugye azt mindenki leszarta, mert akkor nem jön fürödni senki...)

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 20:53:35

ajánlom tanulmányozásra, értelmezésre, ezekután meg tessék mellőzni a hülye hozzászólásokat
www.kvvm.hu/balaton/lang_hu/vizszintb.htm

romicorn 2012.08.21. 20:56:26

@Egérfogó: Különben tényleg érdekes lenne...Biztos én vagyok ügyetlen, de valaki elárulhatná hol lehet megtalálni a Siócs. elmúlt évek-beli, mondjuk Simontornyai-mérce adatait. Az egyszerű halandó számára miért nem hozzáférhető? Ha ismerhetnénk ezeket akkor nem kéne itt esetleg teljesen alaptalanul vádaskodni.
Például nem kéne azon morfondírozni miért esett egybe a balaton 2000-2005-ös extra-alacsony vízállása a hozzá tartozó "előnyös" talajvízszint-süllyedséssel együtt az M7-es építésével, különös tekintettel a nagybereki szakaszra?
Mégis..nyugodtabb lenne az ember :))

morpho 2012.08.21. 20:59:58

@Hurrá Torpedó:
"(tavaly a legalacsonyabb szint amit most hirtelen megtaláltam 70 cm volt november elején. csak ugye azt mindenki leszarta, mert akkor nem jön fürödni senki...)"

Itten van a lényeg!

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2012.08.21. 21:03:17

audrey,
igen hulye vagy, mar bocs.
persze, soha nem kene vizet leengedni a balatonbol.
igaz, ehhez az kellene, h soha ne legyen korbebetonozva sem, soha ne epuljenek nyaralok a kozvetlen kozeleben stb.
de hat ki lett betonozva, korbe lett epulve...
nagyon csapadeos evben lehetne akar 140 centi is a vizallas, persze ha nem engednek le, folyamatosan sirnanak a nyaralotulajdonosok a kecot aztato viz miatt... (ahogy ez joparszor elo is fordul)
javaslom neked es a hasonlo idiotaknak, h probaljatok meg elfogadni, a balaton olyan to, amiben hol ennyi, hol annyi viz van. es igy is gyonyoru...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.08.21. 21:05:20

Ha a medret jó alaposan kimélyítenék, a fürdőzők – ők azok, akik a pénzt ide hozzák nekünk, akiknek másunk sincs, mint ez a tó – egy aszályos időszakban a másfél méteres víz helyett 120 centiset kapnának. Nem tragédia, el lehet sikálni. Megvan benne a tartalék. Nade a 40 centi helyett 10, ez már érdemi különbség, ugye. Ezt már nem lehet letagadni, és nem fog jól kinézni a neten a sok kiposztolt fénykép a Balatoni iszaposról.

Frank99 2012.08.21. 21:05:56

2010-2011 telén, a jég alatt (is) nyitva volt a zsilip. Akkor meg is sérült, egy kicsit megmozdult.

REMÉLEM idén el is mossa a jég az egészet, és akkor napok alatt a Balaton lefolyik a Sió-on.

REMÉLEM akkor majd felébrednek azok, azok itt DÍCSÉRIK a Balaton vízkezelését. Ami egy vicc. Aki szerint ez SZAKSZERŰ volt az elmúlt 2 évben, az egy büdös gyökér fizetett troll.

Egy keszthelyi horgász

aztak 2012.08.21. 21:07:13

Ide a mosolygó politikus fényképével, aki leeresztette a vizet tavaly, hogy az illegálisan a tóba beleépített nyaralókat ne öntse el a víz és a jég, mert akkor vállalja a következményeit!

Elszámoltatást!

2012.08.21. 21:07:47

Készül már a magyar 'Salt Lake' Meder :)

aztak 2012.08.21. 21:07:59

Ide a mosolygó politikus fényképével, aki leeresztette a vizet tavaly, hogy az illegálisan a tóba beleépített nyaralókat ne öntse el a víz és a jég, mert akkor vállalja a következményeit!

Elszámoltatást!

morpho 2012.08.21. 21:11:56

Még annyit, hogy az emberek a Balatonra nem azért járnak, hogy iszapban dagonyázzanak és átsétáljanak száraz lábbal a túlpartra. Ez ugyanis egy tó! Lehet mondani, hogy az időjárás ilyen, meg olyan, csakhogy ez senkit nem érdekel.Mi lesz, ha most három évig aszály lesz és nem esik az eső?? Akkor lehúzhatjuk a vécén az egész Balatonunkat. Ide az emberek horgászni, vitorlázni, fürdeni, csónakázni járnak, nem sétálgatni és dagonyázni az undorító mocsárban. Persze semmi probléma, örüljünk neki és magyarázzuk meg, hogy miért 110 a 110 és hivatkozzunk a vízügyre, meg a hülye gátakra és az ostoba, Balatont sosem látott kommentelők hülyeségeire. Engedjük le a vizet nyugodtan, felelőtlenül, aztán nézzük a sivatagi naplementét és közben tapsoljunk neki, hogy a zseniális vízügyi kormányzat ilyen faszán megoldotta a balatoni vízkérdést! A Kádár érában sosem volt ilyen balhé, mindig volt víz a Balatonban és nem kellett 400 métert gyalogolni, hogy ússzon egyet az ember! Ez gyalázatos, az, hogy ezt néhányan még be is védik, az meg mezei ostobaság. El kell menni úszni a Kiskunságra, gumimatraccal, labdával! Hajrá!

Gekko 2012.08.21. 21:13:09

Idióta posztoló. A Balaton egy kurva nagy lavór. Ha a téli pluszt nem engedik le a Sión át, akkor az lemegy a szélein, értve? Ilyen a természetes vizek ciklusa, esős időben kiöntenek, száraz / meleg időben visszahúzódnak.

De minden 6-7 évben előkerülnek ezek a Balaton szakértők, akik útban horvát felé megmondják a tutit.

BAROM.

Gekko 2012.08.21. 21:14:27

@morpho: Persze bazmeg. A kádár érában a szar sem volt ennyire büdös. Amúgy akkor is volt extrém alacsony, sőt a 20-as években is...

morpho 2012.08.21. 21:17:55

@ejszarny:
Én mint nyaralótulajdonos mondom neked, hogy nem sír senki. Ez egy hülyeség! Az elmúlt húsz évben egyszer fordult elő, hogy Márián és Fenyvesen kitolta a szél a vizet, aztán vissza is folyt a helyére. Ott nincs rendben a partvédelem, sosem volt. Erre hivatkozva leereszteni a Balatont több mint gyalázat! Egyébként pont ott nincs most víz, mert eleve kisebb az átlagnál. Ott most focizni lehet a mederben! De fasza! Ezt akarták a zemberek!

morpho 2012.08.21. 21:21:03

@Gekko:
A szar kb pont ennyire volt büdös. Viszont az elmúlt harminc évben, amióta itt élek ilyen extrém alacsony vízállás kétszer volt.2002-2003-ban és az idén. Ha jövőre aszály lesz, akkor lejöhetsz hozzám focizni Lellére! A mederben lesz a pálya!

Frank99 2012.08.21. 21:22:14

@Gekko:
persze okoska.

néha, amikor napokig 50-km feletti szél fúj, a lavór megbillen (5-10 évenmte 1x)

EZ történt tavaly (vagy előtt) télen. ÉS? aztán szépen visszahúzódott pár utcáról. ENNYI. SZÓ SEM VOLT itt áradásról kisbarátom. TE láttad? Vagy csak pofázol?
ÉN (is) láttam, és? Benne volta TV-ben 1 napig?! ÉS kész. Emiatt száz millió m3 édesvizet leengedni -erről beszélünk ám!!!!!!!!- kibaszott nagy bőkezűség. botorság, butaság, baromság.... stb...

halasidiák 2012.08.21. 21:30:36

@morpho: „El kell menni úszni a Kiskunságra, gumimatraccal, labdával”

Az Alföld szélfútta tómedrei (ahol csak az eső jelentene pótlást) pontosan úgy száradtak ki, mint a Balaton. Van olyan, amelyik teljesen eltűnt, van amelyik elmocsarasodott. Mert NINCS ESŐ!
Tehát oda ne…. 

torró 2012.08.21. 21:33:37

oszi1113!
Ez bizony így igaz, sőt a mostani hőségben, még 2 cm is előfordult.Én olyan részen lakom ahol magas víz állás esetén áll a víz a kert végében.Ez olyan 135cm-l. Nos akkor még hozzávehetjük a nagyfelszini víztisztító műveket, akik az ivóvizet a balatonból állítják elő, az napi kb húsz ezer köbméter.Ott dolgoztam! A természettel meg nem lehet mit kezdeni.A leeresztések még hozzácsapódnak a szint csökkenéshez. Pedig van egy nagyon régi időjárás előre jelző módszer, amit én negyven éve készítek, megmutatja mennyire lesz csapadékos. Tavaly is, idén januárban is szóltam a polgármesternek,: gyerekek takarékosan kellene bánni a vízzel mert száraz éveink lesznek.Ősszel majd megint mondja majd, hogy tényleg igazad volt.

vargánya 2012.08.21. 21:33:57

@morpho: Ne velem vitatkozz, Secnirt idéztem.(16:04). Inkább azt fontold meg amit én írtam később!(18:11-kor). Nem neked szánt fricska akart lenni, inkább csak jó kiindulópontnak kínálkozott a hozzászólásod, amit amolyan apropónak tekintettem, hogy hozzátegyem a magamét. Üdv!

nevergone 2012.08.21. 21:35:53

@vargánya: Köszönöm a hozzászólásod, teljesen egyetértek veled! :)

morpho 2012.08.21. 21:38:40

@torró: Jövőre mennyi csapadékot jósolsz?
@vargánya: Ok, igazad van!

monddazigazatmar 2012.08.21. 21:38:41

@morpho:
De ember, másfél éve magas volt a viz, leengedtek belole, aztán azota nem esett az eso, extra meleg nyarak voltak. Ezek a tények. Te meg hulye vagy, hogy egyáltalán megemlited, hogy fideszkormány. Hogy jön össze a ketto?
Azon tul, hogy egy frusztrált nyomi vagy, és ezen tudsz hőzöngeni.

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2012.08.21. 21:42:19

@morpho: hadd ne bonyolodjak vitaba veled miutan amr bizonyitottad, h idiota vagy. koszonom. :]

romicorn 2012.08.21. 21:45:01

@morpho: Persze! én is egy csomó para elképzelést gyártottam már a "titokzatos" balatoni apadásokra. Ma azt gondolom, hogy nem nómenklatúra függő a dolog. Szerintem magyar-módra egészen kispályás érdekek állnak az indokolatlan vízeresztések mögött. Szerintem sem lehetséges az a véletlen például, hogy a téli vizszint rendre a min. szab. szint közelében állapodik meg és (természete szerint) tarja is magát ahhoz. Pl. ha magas marad a víz a halak sem bandáznak annyira össze télre és elmarad a halászati bevétel...meg ilyenek.
Szóval szerintem Lolkabolka az egész.
Hány olyat láttunk már, hogy banális magán érdekek vezérelnek itt szinte mindent? (még a filmjeink is erről szólnak:)
Az jutott eszembe amikor megpróbáltam lehozni '95-ben, Balatonra a hajómat. Egy kéttonnás önálló helyváltoztatásra hivatalosan is képes vitorlás leszállítása Szentendre környékéről háromszor annyiba került volna a Siócs. "hajózás" "kezelői" által mint aszfalton. Egy hajót! Ez egy vicc. És szerintem ilyen ez az egész...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 21:54:18

@Frank99: igen, azon a télen majdnem 130 centis víz volt, ami cirka 20-szal magasabb, mint kéne.
csak ilyen károkat csinált almádiban:
img9.hvg.hu/image.aspx?id=4fbcdd02-32b7-4ac8-8da9-4ac54c448647&view=d687bb3a-509a-49ca-b43e-cbc038e76e5b
www.magyarhirlap.hu/images/ups/73/73839.jpg
mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/47671173.jpg

ha akkor nem engedik, akkor nem pármilliós lett volna a kár, hanem az olvadás után a déli parti belvíz miatt milliárdos. persze keszthelyről könnyű pofázni, az uralkodó szélirány ott nem szokott problémát okozni.

mx3 2012.08.21. 21:55:29

@romicorn: hát most én is kérdeznék töled valamit mert látom képben vagy, na. balatonlelle Vittorio Giuseppe üdülö most azt hiszem Bavaria Yacht Klub tudod ahol forgatott vizü a kikötö, az nem szárad ki ja mert ott minden évben kotornak, kell zagytározo? nem mert a lellei strand átveszi. pedig ennek a hely nek a tulajdonosi körében megtalálhatok a volt és a jelenlegi kormányok prominensei. hát ha kotornának akkor mindenhol lehetne lido és lehetne kis viz is

Banonym 2012.08.21. 21:57:34

@Hurrá Torpedó:
A pol. korrektség kedvéért jegyezném: ez normális tevékenység egy tótol.

Banonym 2012.08.21. 21:58:08

őhm, megfelelő ékezetek hosszúsága variálandó. :)

Banonym 2012.08.21. 22:01:57

@Frank99:
Mondjuk ezzel a write-only trollkodással REMÉLEM (sic!) elgondolkozol EGYSZER legalább azon a HÜLYESÉG mennyiségen amit írsz.

napokig 50km/h? Keszthelyi horgász vagy? hallottál olyanról, hogy három napos vihar? régen az volt a klasszikus. Ja most is az, mivel egy rendesebb frontátvonulás nem 5 perc.

Horgász. - én kérek elnézést az offolós trollkodásért - nem kérek belőle, túl okos a valósághoz.

mx3 2012.08.21. 22:05:58

@vargánya: ja, hogy a déli parton a millió nyaralótulajdonos, aki feltöltötte a partot, majd idézet"odaépített egy olyan villát, ahol a konyhaablak alatt folyik a balaton, azok röfögnek? persze mind építési engedély híján?
sírnak, hogy a lopott pénzből épített kecót alámossa a balcsi, ha a vízszint 130 cm-nél magasabb"idézet bezárva
Bemásoltam Neked a 16 04-es "secnir" hozzászolást.
Nem nyertek hangszorot: soroljatok már fel Lellén és Bogláron legalább 10 ilyet, mert én nem tudok, persze párat igen ha akarjátok névvel cimmel, de ez elenyészö. Ja 700 méterre lakom a parttol

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 22:08:09

@Bbt: a polkorrektség jegyében az is normális tevékenység egy tótól hogy 53 centis a vize, aminek 10 és 140 centi közötti mérceállása lehetséges az elmúlt 100 évre visszatekintve

és persze az is, hogy kiönt a tisza, és hogy belvizes lesz a fél alföld. de amig ez ellen lehet tenni a szint csökkentésével, hogy a károk enyhüljenek, akkor hülyék lennének nem megtenni.

persze lehet, hagyjuk a faszba, aztán évente épjtsük újra a balaton környékét közpénzen. mint ahogy a "parasztoknak" is visszaépítettük a házakat a tisza ártérbe. nincs is gond, mert 2-3 éve nem öntött ki a tisza.

helyette miskolcot mosta el a belvíz a tescóval együtt. újraépjtettük közpénzen. ugyanoda. 10 év múlva jön a replay.

fda 2012.08.21. 22:25:58

Érdekes, én kétszer voltam a Balatonon ezen a nyáron, és nagyon élveztük a jobbnál jobb strandokat. Biztos van pocsolyás is, ilyenkor keresni kell egy rendeset. Mert van jó hely bőven.

A sok okos kár hogy nem cikkezett a tavalyi rekordvízállásnál/árvíznél, hogy le ne engedjenek belőle, mert jövőre meg szárazság lesz. Akkor kellett volna előre mondani, hidd el most a vízügy is látja, ha nem jól döntöttek. Sokkal jobban látja mint a cikkíró.

romicorn 2012.08.21. 22:26:18

@mx3: :) nem tudom. Nem vagyok ennyire képben, főleg ma már. Nem is gondolkodtam a konkrét tulajdonosi érdekekből adódó helyzetekről. Ahogy itt az Nyugati med. É-parti kikötőiben látom nagyon sok hajó-tulajdonost csak akkor zavarna a dolog ha már a felült hajó dekkjéről lecsúszna a pohár. :)
Amíg a kikötőben lehet veretni addig semmi probléma.

Annyi mindent lehetne csinálni persze, de igazából csak akkor széles a lehetőség ha van víz..lehetne klassz játszó föveny, mélyvíz is..minden, de majdnem mindenkit csak addig vagy már csak akkor érdekel ha közvetlenül maga rövidül.

Kotrás? Biztos jó, célszerű is ..de tüneti a kezelés.

askenázi geci 2012.08.21. 22:42:20

le kellene dózerolni a vízparti házakat a bentlévőkkel együtt a kurva anyjukba!
a horvát tengerparton 70 méteres szakaszon építési tilalom van, a balatonon miért nincs? gecifejű csilliárdos buzik miatt akik az ablakból a balatonba akarnak húgyozni.
na ezeket bele kellene döngölni az iszapba a kis vityillóikkal együtt.

mormix 2012.08.21. 22:57:09

A túl mélyre épített ingatlanok (befolyásos fenyvesi-máriai) tulajdonosai a tavaly tavaszi magas vízállásra hivatkozva őszre elérték, hogy a várható őszi-téli-tavaszi csapadékra már előre (!) leeresszék a tavat. De nem jött lényegében semmi, így tavasszal már vagy 40 centi hiányzott. Azután jött a kánikula, eső semmi. A hajók sorra futnak zátonyra vagy ki sem tudnak hajózni, ami jól illeszkedik a polgári légiközlekedés kivégzését követően most éppen a sportcélú hajózást tönkretevő kormányzati koncepcióhoz (pl. a különféle állami vizsgadíjak és BAHART díjak sokszorosára emelkedtek). A Balaton tízszer ennyi hajót tudna fogadni és bevételt hozna, csak nem így.

na4 2012.08.21. 23:07:03

@mormix: Vitorllázni voltunk nemrég. A fonyódi móló bejáratánál felült a tökesúly. A jó k... anyját a moslék vízügyes barmoknak, akik ezt tették a Balatonnal. Meg az összes hülyének, akik az alacsony vízállás mellett érvelnek!!

na4 2012.08.21. 23:08:04

@morpho: Minden szavaddal egyetértek!

Környezettudatos 2012.08.21. 23:11:08

Azt a paszta armageddon 2012!

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 23:18:05

@na4: mennyit fizetsz a vitorláskikötőért? mennyit dolgoznak ők azért hogy elégedett legyél? semmit, max lakat van a kapun. pedig néha ki kéne kotorni azt a kurva kikötőt. én ezt várnám el tőlük.

másrészt mekkora a merülésed? nagyobb mint az utasszállító baszottnagy hajónak? nem valószínű. valamit te nézhettél be, mert azok vígan közlekednek "ebben a kis szar pocsolyában" is. talán ismerik a hajózási útvonalakat. amit neked is kéne, nem??

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.08.21. 23:19:23

a hétvégére hozzon magával mindenki 10 liter vizet, és borítsa bele a közösbe.

én közel lakom, bevállalok 3 fordulót is :)

Egérfogó 2012.08.22. 00:01:54

Pedig nem volt rossz a kotrás. Csak sajnos a kotrók elmentek vasba...
Az iszapcsapdák gyönyörűen összeszedték a híg iszapot, csak fenn kellett volna tartani őket.
A Közgép vehetne már 2 garnitúra kotrórendszert, aztán a siofoki meg a másik halászkikötőből szépen végigjárhatnák a partot, ha végeznek kezdhetik előről.
Sajnos a víz minnél sekélyebb annál jobban párolog.
Zagyteret meg nem olyan nagy kaland létesíteni.
Lenne víz fürdeni, lenne víz vitorlázni, lenne törés a horgászoknak, és máriát sem vinné el a víz.
Valamint szépen ki lehetne dolgozni egy elég komoly stratégiai édesvíz tárolót.

:) Mostanában ennek folynak az előkészületei:
meleg víz kiöli a busát, a kiszáradt mederben meg könnyebb felszedni az akánkat, meg a bombákat.:)

monddazigazatmar 2012.08.22. 01:26:37

@askenázi geci:
"horvát tengerparton 70 méteres szakaszon építési tilalom van" - meg anyukád ott napoztatja a valagát te hazug disznó.
@na4: te nyilván komolyabb szakártő vagy mint a vizugyesek, végul is egy évben kétszer vitorlázni jársz

mx3 2012.08.22. 03:30:04

@askenázi geci: mert van te sötét barom

Frank99 2012.08.22. 08:14:56

@Hurrá Torpedó:

Meg kell csinálni a veszélyes helyeken a partvédelem magasítását. Hány évente is van ilyen? 10-15?

Igen akkor engedni kellett, aztán utána még hónapokig....

Az a vicc, hogy az alsó képen hol is van az épület???? 2 m-re a parttól??? Ki enged így építkezni???

A régen -sokszor- szabálytalanul, gyakran feltöltött területre történt engedély kiadások miatt van ez. Abszolút nem érdekel. Az ilyen helyen a konyhaablakból akartak egyesek pl.horgászni? nevetséges.

Lennének más megoldások is, évek múlva, évtizedek múlva majd örülnénk, ha ezek a 100 millió m3 édes vizek itt lennének, többet érne majd, mint most annak a néhány ingatlantulajdonosnak a nyávogása, aki a saját bejárati lépcsőjén ülve akarta lábat áztatni, ezért épült a partra...

Frank99 2012.08.22. 08:25:03

@Hurrá Torpedó:

amúgy pont tavaly tavasszal a 2 napig tartó déliben a vonyarci strand melletti focipályán úszkáltak a kacsák, akkora víz volt, és víz alatt volt a strand is. Nem nyekergett senki sem. Ahogy elmúlt a déli, egy nap alatt visszahúzódott a víz. Még a fűnek is jó volt....

mormix 2012.08.22. 09:22:17

Összesítve: a vizet csakis akkor szabad leengedni, ha már maximális üzemi vízszint feletti az érték, és akkor is csak a maximális értékig, nem pedig előre, arra számítva, hogy majd esni fog és akkor sok lehet a víz és a fenyvesi-máriai partmenti házakhoz eljut.
Aki a tó árterére épített (különösen engedély nélkül),az maga gondoskodjon az épülete védelméről.

torró 2012.08.22. 14:11:57

morpho!
Karácsony után megtudom mondani.Egyébként Luca naptár!
süti beállítások módosítása