Kokoschka babája címmel készült a Müpa és Gergye Krisztián Társulata előadása, szoros együttműködésben az osztrák balerinával, Gloria Benedikt-tel. A különleges táncelőadást, mely része volt a Bridging Europe – Európai Hidak fesztiváljának, szeptember 13-án mutatták be.
A Müpában látható előadás felidézte Gustav Mahler korát, és a XX. század történelmén átívelő utazásra invitálta nézőt. Egy baj volt vele: hamar véget ért. A magával ragadó zene és a szenvedélyes mozdulatok nem hagyják nyugodni az embert. A csodálat és áhítat játszik szerepet Gloria Benedikt és Gergye Krisztián kisugárzásának köszönhetően.
A két művész nem először dolgozott együtt. 2013-ban a Szépművészeti Múzeum Egon Schiele kiállításának társprogramjaként mutatták be az "egoegoego" című nagysikerű koprodukciójukat. Mostani táncelőadásuk Afonso Cruz emblematikus regényétől kölcsönözi a címét, de csak annyira merít ihletet ebből a szépirodalmi műből, amennyire az metaforaként megidézi Oskar Kokoschka Alma Mahlerről készített életnagyságú bábjának extravagáns történetét.
A táncelőadás élethű bábok révén, a kokoschkai gesztust sokszorosítva színpadára invitálja a XX. század három emblematikus alakját: a zeneszerző zseni Mahlert, a festőóriás Kokoschkát és femme fatale-múzsa Alma Mahlert.
Bizony, ijesztő bábok, rideg arcok, félelemmel vegyített szenvedély, amit Gloria és Krisztián megálmodott és meg is valósított. Olyan világba röpít az előadás, ahol a szerelemnek még volt létjogosultsága, ahol még voltak célok és igaz volt a hit. Tisztesség talán már akkor sem létezett, de valami el tudta nyomni. Valami, amit keresni kell, de nem biztos, hogy meg is találjuk.
Fotó: Dömölky Dániel